עובדים לכלכו עליכם ברשת? – כך תגיבו

דקות 5 | 25 ביוני 2019
אילוסטרציה - ביקורת גרועה

שתף:

חישבו על הפעם האחרונה בה תכננתם לצאת בערב ורציתם להזמין מקום במסעדה חדשה. איך בחרתם במסעדה? סביר להניח שלפני שהזמנתם מקום, בדקתם ביקורות וחוות דעת של לקוחות.

אנחנו חיים בעולם שבו הביקורת היא במרחק הקלקה אחת, וגם התרבות הארגונית שלכם אינה חסינה מביקורת.
אתם מעלים על דעתכם מועמד למשרה שלא יחפש מידע אודות הארגון לפני שישלח קורות חיים, או לכל המאוחר לפני שיגיע לראיון?
ולא, אף אחד לא יסתפק במה שאתם מפרסמים אודות הארגון שלכם, כשיש אתרים כמו Glassdoor ואתרים רבים נוספים בהם עובדים מדרגים מקום עבודה, בדיוק כפי שלקוח מדרג מסעדה או מלון.
והביקורות שתמצאו שם, לא יהיו בהכרח מחמיאות. אין ספק שאתרים כאלה מהווים פלטפורמה שמאפשרת לעובדים ממורמרים לשפוך עליכם את כל מה שיש להם בבטן, בצדק, או שלא בצדק.

סקר שנערך בקרב 1000 מחפשי עבודה, מעלה כי 83% מהם מושפעים מחוות הדעת שקראו אודות המעסיק, ו- 46% אמרו כי למוניטין של החברה יש השפעה משמעותית על ההחלטה הסופית שלהם האם לקבל הצעת עבודה.

כשזה המצב, כל ביקורת שלילית כזו פוגעת במיתוג המעסיק שלכם ובסיכוי לגייס את הטאלנטים האמתיים – אלה שכל האופציות פתוחות בפניהם. אם תתעלמו מהבעיה, היא לא תחלוף.

אף חברה לא מושלמת, אז בהחלט יתכן שמפעם לפעם תקבלו ביקורת שלילית מעובד, מעובד לשעבר או אפילו ממועמד. מה שקובע, זה כיצד אתם מתייחסים לביקורת כזו. לא יעזור לכם אם תטמנו את הראש בחול או תמשיכו בשגרת היומיום כאילו הדבר לא קרה.

קחו אוויר, עברו על כל ביקורת וענו עליה. הקפידו על מענה מנומק ומנומס. הודו למי שפרסם את הביקורת על שטרח להקדיש זמן ולהסב את תשומת ליבכם לנושא, והסבירו כיצד אתם מתכוונים לתקן את ההתנהלות, אם אכן נדרש תיקון כזה.
השארת ביקורת כזו ללא מענה, לא באה בחשבון.

איך מגיבים לביקורת שלילית?

אתרים רבים מאפשרים לכם להגיב לביקורת. אבל אם עובד לשעבר פרסם אודותיכם ביקורת שלילית, גם אם לא מוצדקת, אל תכפישו בחזרה ותגיבו "דן פוטר ממשרתו כי היה כל היום בפייסבוק"… אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להיתפש כקטנוניים ומתגוננים.

אם פרסמו אודותיכם פוסט שקרי, אתרים כמו Glassdoor מאפשרים לסמן אותו בכדי שהצוות שלהם יבחן את הפוסט ויסיר אותו במידה והוא מפר את תנאי השימוש באתר, כגון: תוכן כוזב, מטעה, שהוא השמצה, דיבה או הונאה, שהוא גילוי מידע המפר סודיות חוקית ועוד.

אבל יהיו גם ביקורות שלילות לגיטימיות לחלוטין. אם עובד / עובד לשעבר התלונן למשל על תנאי העסקה ירודים או טיפול לא הוגן, זו זכותו המלאה להשמיע ביקורת כזו. לפני שתגיבו עליהן, קחו את הזמן לבדוק את הנושא, כי זו יכולה להיות הזדמנות אמתית לשפר את התרבות הארגונית שלכם. אם אתם באמת מתכננים לעשות שינוי, פרסמו זאת כתגובה לפוסט.

במקביל, הציגו את האספקטים החיוביים של הארגון ואולי תבקשו גם מהעובדים שלכם לפרסם מה הם אוהבים בארגון. אבל זכרו, אינכם יכולים לתמרץ  בגין ביקורת חיובית או לכפות על איש לעשות זאת.
לביקורת מכפישה במיוחד ובעלת תהודה גבוהה ותשומת לב תקשורתית, כדאי לפעמים להגיב באמצעות הודעות מסודרות לעיתונות, על מנת לא תתפתח לרמת משבר.

מניעה פרואקטיבית

לא רק שאתם צריכים להגיב על ביקורות שליליות, עליכם לנסות למנוע אותן מלכתחילה:

  •  הגדירו התראות המודיעות לכם כאשר החברה שלכם מוזכרת במדיה, ע"מ שתוכלו לטפל בכל בעיה מהר ככל שניתן.
  • הגדירו מדיניות "הגנה על המוניטין של המותג". זה לא בהכרח מתאים לכל ארגון ומאוד תלוי בתרבות הארגונית, אבל אם החלטתם לנסח מדיניות היא יכולה להראות כך לדוגמה*:
    בשם האינטרסים המקצועיים והכבוד ההדדי, עובדים המבקשים להביע טענות ותלונות לגבי עבודה, עמיתים ותנאי עבודה, מתבקשים לעשות את באמצעות הערוצים המתאימים: המנהל הממונה ו / או משאבי אנוש.
    פרסום באינטרנט או מדיה חברתית אינם פרודוקטיביים ולא נועדו לתקן בעיות לגיטימיות הנוגעות לתנאי העבודה.
    פרסום תלונות, בעיות או נוהלי חברה או מדיניות באמצעות מדיה חברתית, תוך כדי עבודה, עלול להביא לנקיטת צעדים משמעתיים ועד לסיום העסקה, בהתאם לרמת ההפרה.
    בעוד שהזכות להשפיע על תנאי העבודה מוגנת במסגרת חופש הדיבור, אופי ההערות יבחן על בסיס כל מקרה לגופו, בכדי לקבוע אם אירעה הפרה כלשהי.
    עובדים המסיימים את עבודתם בחברה, מתבקשים לדון בנסיבות שהביאו לעזיבתם, במהלך ראיון העזיבה, ולא באינטרנט, באתרי מדיה חברתית או באתרי צד שלישי, בכדי שניתן יהיה לטפל בהן על ידי הצוות הניהולי המתאים.
  • אם החלטתם על מדיניות כזו, הזכירו לעובדים שאם יפרסמו אודותיכם תלונות מקוונות לאחר שסיימו את עבודתם בחברה, יש בכך בכדי לשקף את התנהגות שלהם בעיניי מעסיקים עתידיים. עובדים חכמים יבינו שפוסטים שליליים אודות הארגון, אינם משקפים לרעה רק את החברה, אלא גם את העובד, ועלולים לפגוע בסיכוי שלו למצוא עבודה.
  • כדאי שגם אתם, לפני שאתם מגייסים מועמד שנראה לכם מתאים, תבדקו את ההתנהגות שלו ברשתות החברתיות.

 

והכי חשוב – נהלו נכון את מיתוג המעסיק שלכם, אמצו תרבות ארגונית המתייחסת בכבוד לעובדים, והפכו אותם לשגרירים הכי טובים שלכם.

* למען הסר ספק, זה אינו ייעוץ משפטי, ומדיניות כזו צריכה להיות מנוסחת כך שתעמוד בדרישות החוק ולא תפר את זכויות העובדים.

ההמלצות כיצד לטפל בביקורת שלילית שפורסמה ב- Glassdoor

ההמלצות רלוונטיות כמובן גם לאתרי דירוג אחרים
אינפוגרפיקה - ההמלצות של Glassdoor לטיפול בביקורת שלילית

יש לכם עוד טיפים? – שתפו אותנו
הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!

שתף: