מכון גאלופ מגדיר 3 קטגוריות של מחוברות עובדים (engagement): מחוברים, לא מחוברים ו"מנותקים באופן אקטיבי".
עפ"י גאלופ, 34% מהעובדים בארה"ב מחוברים (engaged) לארגון – נתון המצביע אמנם על עליה קלה ביחס לסקרים קודמים. מנגד, 13% מוגדרים כמנותקים באופן אקטיבי – שפל של כל הזמנים.
עובדים מחוברים עובדים בתשוקה ויש להם קשר אמיתי ועמוק לחברה שלהם. אלה העובדים אשר מחדשים ומניעים את הארגון קדימה. עובדים מנותקים עשו למעשה "צ'ק-אאוט". הם לא מביאים תשוקה, אנרגיה או התלהבות לעבודה. אבל עובדים מנותקים באופן אקטיבי הם האיום האמיתי. לא רק שאינם מרוצים מהעבודה שלהם, אלא שהם מהווים סכנה למורל של עמיתיהם לעבודה, לתרבות הארגונית ולפריון (עפ"י מחקר גאלופ מדובר בהפסד שנתי של 450-550 טריליון $ בארה"ב). זוהי התנהגות "מדבקת" שעלולה להתפשט כאש בשדה מוקשים וצריך להילחם בה כאשר היא עדיין בראשיתה.
סימני זיהוי של עובד מנותק
דגל אדום מס. 1 – אדישות
העובד כבר לא עושה את מה שעשה בתחילת הדרך: פחות חשוב לו לרצות את המנהל, הוא מעלה פחות הצעות קונסטרוקטיביות או רעיונות חדשים, ובוודאי שלא רעיונות חדשניים.
מכיוון שיש סיבות מגוונות להתנתקות, אם רוצים לנסות לתקן, עדיף לנקוט במדיניות של כנות: לשאול את העובד איפה הבעיה ולבנות תוכנית ניתנת למעקב לשינוי המצב.
דגל אדום מס. 2 – חוסר התלהבות
לעובדים מחוברים יש מכנה משותף – הם מתלהבים מהאתגרים שכרוכים בעבודה שלהם. כאשר היכולות והאינטרסים שלנו תואמים את העבודה שאנו עושים, אנחנו מוצאים את עצמנו מושקעים בה. זה מה שהופך אפילו עבודה קשה למהנה. אז אם אתם מזהים עובד שיוזם פחות, מתנדב פחות, מדבר פחות, לא לוקח אחריות, לא מגיע לפגישות שנקבעו וכד', יש בעיה.
דגל אדום מס. 3 – עושים את המינימום ההכרחי
עובדים כאלה מצמצמים את העבודה שלהם לפעילות יומיומית שיש לבצע ולא מתעניינים בעתיד החברה או מתחייבים לפרויקטים ארוכי טווח. בכדי להוציא אותם מ"תסמונת הראש הקטן" קבעו להם יעדים ברורים, כולל יעדים ארוכי טווח. אם אתם מנהלים תהליך רציף של הערכת עובדים, יהיה לכם קל לזהות ירידה בביצועים ולעקוב אחרי מגמת השיפור.
דגל אדום מס. 4 – ירידה באיכות התוצרים
כאשר עובד לא מתאמץ לעשות מעבר לנדרש, לא עומד בלוחות הזמנים, לא מרגיש שהוא צריך לקחת אחריות על העבודה שלו, ניכרת ירידה באיכות התוצרים של עבודתו. מגמה כזו מעידה על התנתקות. הדבר הגרוע ביותר שמנהל יכול לעשות, זה להתעלם. עליו לקיים שיחה עם העובד ולעזור לו למצוא את הדרך לחזור למסלול הנכון.
דגל אדום מס. 5 – דממת אלחוט
שומעים את השקט? – זה הסאונד של עובדים מנותקים. כל אחד מסתתר בפינה שלו, מסוגר לעצמו עם מינימום אינטראקציה עם אנשי הצוות, במאמץ להישאר "מתחת לראדר".
דגל אדום מס. 6 – אחרונים להגיע, ראשונים לצאת
סימן מובהק לניתוק הוא איחורים מתמידים לישיבות ולעבודה בכלל, כמו גם יציאה מוקדמת ואפילו הפסקות ארוכות במיוחד. זה נתון שקל לזהות במערכת הנוכחות. זיהוי של מגמת עליה, מחייב התאמת ציפיות ומעקב אחרי היפוך המגמה.
דגל אדום מס. 7 – היעדרויות בלתי מתוכננות
אינדיקציה נוספת, גם אותה תוכלו לזהות באמצעות מערכת הנוכחות, היא עליה בכמות ההיעדרויות הבלתי מתוכננות, בעיקר ימי מחלה, ובמיוחד בימי חמישי או ראשון, כי קשה לעמוד בפיתוי של סופ"ש ארוך…
כאשר מזהים דפוסים כאלה, יש ליזום מתוך דאגה כנה לבריאות העובד, שיחה על מצבו ולבדוק האם יש לו סיבה לגיטימית להיעדרות.
דגל אדום מס. 8 – גישה שלילית
גישה שלילית כגון הערות לא מכבדות, זלזול בהישגים של אחרים, ביקורת שלילית במקום הצעה קונסטרוקטיבית, או התנהגות לעומתית מול חברי צוות ומנהלים, היא התסמין הכי בעייתי של התנתקות. קל לזהות אותו, אבל קשה לטפל בו. הוא יוצר סביבת עבודה 'רעילה' המשפיעה על כל הסובבים.
דגל אדום מס. 9 – עצירה בקריירה
כאן המקום לבדוק את עצמכם אם העצירה בקריירה היא ביוזמת העובד או מפני שאתם לא מציעים לו אופק ופיתוח מקצועי. אבל אם העובד בוחר להשתתף פחות בהדרכות ותוכניות פיתוח, לא מנסה לעדכן ולשפר את כישוריו המקצועיים, ומתעניין פחות בתוכניות קידום בארגון, זה מצביע על אדישות ועל כך שהוא לא רואה את מקומו בארגון בטווח הרחוק. הוא פשוט מושך זמן עד שימצא הזדמנות טובה יותר.
דגל אדום מס. 10 – לא נראה מקצועי
המאמץ שעובד משקיע בלהראות מקצועי, מהגהה מוקפדת של כל מייל שהוא מוציא ועד הקפדה על ההופעה החיצונית שלו, מעיד על מידת המחוברות. חוסר מאמץ מעיד על כך שלא אכפת לו מה חושבים עליו עמיתים, מנהלים ואפילו לקוחות. ישנם אמנם מקרים שזה נובע מסיבות אישיות, אז שווה להביע התעניינות ולבחון האם יש משהו לעשות בנושא.
כפי שאומר קורט קופמן, ממחברי הספר First, Break All the Rules and Follow This Path: "עובדים מנותקים באופן אקטיבי פועלים בדפוס מחשבה של "אני בסדר. אתם לא בסדר". הם מאמינים שהם עושים את מה שצריך לעשות, ושכל האחרים טועים. כמו קריש דם, הם לעיתים מתלכדים עם מנותקים אחרים, ליצירת קבוצה תומכת שמאמינה בתפישתם… עובד מחובר הופך לעיתים לבלתי מחובר. זה קורה לכולנו. עובד מנותק באופן אקטיבי לא יוכל חלק מהפתרון, משום שהוא "משגשג" דווקא כשהוא חלק מהבעיה".
אל תתנו לעובדים מנותקים לפגוע בהישגי החברה ובתרבות הארגונית שלכם. שימו לב לסימנים המעידים על ירידה ברמת המחוברות וטפלו בהם. אחרי הכל, רוב הסיכויים שהעובד המנותק היה פעם עובד מרוצה שהתלהב מעבודתו. לפעמים ניתן להחזיר את הגלגל אחורנית. אמנם בחלק מהמקרים לא תוכלו להפוך את המגמה, אבל לפחות ההחלטה האם לתת לעובד סיכוי נוסף ומתי לסיים את ההתקשרות, תהייה שלכם.
הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!