אם ה- IQ שלנו מודד עד כמה אנחנו חכמים, הרי שה- EQ – האינטליגנציה רגשית שלנו, קובעת כיצד נשתמש במתנה הזו.
עד כמה משפיעה אינטליגנציה רגשית על הצלחה מקצועית? במילה אחת – מאוד!
לאחר שנים של מחקר, היום רואים החוקרים ב- EQ גורם מובהק המבדיל בין "כוכבים" – בעלי הביצועים הגבוהים במיוחד והצלחה בעבודה, לבין האחרים.
טרוויס ברנדברי, ממחברי הספר Emotional Intelligence 2.0 מסביר שמחקר שבדק אינטליגנציה רגשית ועוד 33 כישורים חשובים נוספים בעבודה, העלה כי אינטליגנציה רגשית היא המנבא הראשון בחשיבותו לביצועים גבוהים בעבודה, האחראי להצלחה של 58% בכל סוגי המשרות ומהווה מניע עיקרי למנהיגות והצטיינות אישית.
לדבריו: "מבין כל העובדים שבדקנו, מצאנו ש- 90% מבעלי הביצועים הגבוהים במיוחד, היו גם בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה. לעומת זאת, רק בקרב 20% מבעלי הביצועים הנמוכים, נמצא EQ גבוה. זה נכון לגבי עובדים בכל תעשיה, בכל רמה ובכל העולם".
עובדים בעלי EQ גבוה טובים יותר בעבודת צוות, יכולת להתמודד עם שינויים, פתרון בעיות, קבלת החלטות, חדשנות וגמישות מחשבתית.
חמשת הקטגוריות של אינטליגנציה רגשית
בספרו, Emotional Intelligence: Why it Can Matter More than IQ, מצביע דניאל גולדמן על חמש קטגוריות של EQ:
- מודעות עצמית – לאדם עם מודעות עצמית גבוהה יש הבנה של החוזקות והחולשות האישיות שלו, כמו גם מודעות כיצד התנהגותו משפיעה עם אחרים. אדם כזה יכול ללמוד מביקורת בונה, טוב מהאחרים.
- שליטה עצמית – אדם בעל EQ גבוה אינו מדכא את רגשותיו, אלא מגלה או מרסן אותם, על פי הצורך.
- מוטיבציה – לאדם עם EQ גבוה יש מוטיבציה עצמית שאינה מונעת מכסף או תואר. בדרך כלל מדובר באדם אופטימי, מונע ע"י אמביציה פנימית ובעל יכולת התאוששות גבוהה גם מול אכזבות.
- אמפטיה – אדם אמפטי מפגין חמלה והבנה לטבע האדם, המאפשרים לו להתחבר לאחרים ברמה הרגשית. תכונה זו מאפשרת לו לתת שירות מעולה ולהזדהות עם חששות של אחרים.
- כישורים חברתיים – לאדם עם EQ גבוה ביחס לחברי צוות אחרים, יש יכולת לבנות מערכות יחסים מבינות, אוהדות ומעוררת אמון. אדם כזה נמנע ממאבקי כוח ויש לו כבוד לאחרים.
אינטליגנציה רגשית ותוצאות עסקיות
אם אינטליגנציה רגשית מנבאת הצלחה מקצועית, למה ארגונים לא נותנים לה מספיק דגש כאשר הם מגייסים עובדים חדשים? מדוע המנהלים לא מיישמים בעצמם מספיק EQ? אחרי הכל, הם לא מנהלים רק חברות, אלא גם אנשים… וזה טוב גם לתוצאות העסקיות.
יש דוגמאות רבות לקשר בין EQ להצלחה עסקית.
בבחינה של מנהלי צוותים בארגוני Fortune 500, נמצא שכאשר שמחלקות שנוהלו ע"י מנהלים עם EQ גבוה, המחלקות שלהם עברו את היעדים השנתיים ב- 20%.
בחיל האוויר האמריקאי, מגייסים בעלי EQ גבוה עמדו במלוא היעדים שלהם, בעוד האחרים השיגו פחות מ- 80%. כשחיל האוויר הפנים את המשמעות של גיוס מגייסים בעלי EQ גבוה, הם הצליחו לצמצם ב- 92% את ההפסדים כתוצאה מחוסר התאמה.
מחקרים הראו שאנשי מכירות שעברו הכשרות שהעניקו להם כישורים חברתיים ורגשיים, הביאו יותר הכנסות ממקביליהם שלא עברו הכשרות כאלה. מנהלים שעברו הכשרות כאלה קיבלו הערכות ביצועים גבוהות בהרבה ממקביליהם.
בכדי לאפשר לעובדים ומנהלים להשיג יעדים עסקיים בצורה מיטבית, יש לצייד אותם בכישורים שהם מעבר לתחום ההתמחות המקצועי שלהם. תוכניות מתקדמות לפיתוח עובדים ומנהלים, כבר לא מתעלמות מ"כישורים רכים" ונותנות כלים המאפשרים יותר מודעות עצמית ומודעות לאחרים, גמישות מחשבתית, חוסן ויחסי אמון.
בעולם עבודה שעובדים רואים בו יותר מאשר תלוש שכר סוף החודש, כדאי גם להם אישית וגם לארגון להשקיע יותר באינטליגנציה רגשית. זה מחזק שיתופי פעולה, מגביר פרודוקטיביות, מעלה את המורל ושביעות הרצון, משפר את התקשורת ומעמיק את מחוברות ומחויבות העובדים לארגון – וזו פרמיה קטנה שמשלמים בדרך להצלחה עסקית.
יש לכם תובנות בנושא? שתפו אותנו. הצטרפו לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה – בקבוצת הלינקדאין שלנו!
Photo credit: Majed AL Jemmieh, Flicker CC