דוח משרות בצמיחה ומשרות בצניחה

דקות 5 | 11 ביוני 2023
אילוסטרציה - http://www.synerion.co.il/blog/wp-admin/

שתף:

שיבוש!
המילה האחת הזו מתארת את מה שקורה בשוק העבודה הגלובלי, שעוצב מחדש ללא הרף על ידי המהפכה הדיגיטלית, מאמצים להפחתת פחמן מול משבר האקלים, ושינויים גיאופוליטיים וחברתיים אחרים. ההשפעה של הטכנולוגיה צפויה לגרום ל"שיבוש" משמעותי בשוק העבודה. חברות רבות צופות  ירידת בכמות המשרות. עם זאת, הירידה תקוזז על ידי גידול במשרות אחרות, כך ש"הנטו" יהיה חיובי בסך הכל.

ביג דאטה, טכנולוגיות ניהול סביבתיות, הצפנה ואבטחת סייבר, צפויים להיות המנועים הגדולים ביותר לצמיחת משרות. גם טכנולוגיות חקלאיות, פלטפורמות ואפליקציות דיגיטליות, מסחר אלקטרוני ובינה מלאכותית, צפויים לגרום ל"שיבוש" זה. 

בחמש השנים הקרובות, כמעט רבע מהמשרות (23%) צפויות לצמוח בשיעור של 10.2%, בעוד שאחרות יחוו ירידה בשיעור של 12.3% – זאת על פי דוח עתיד המשרות של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2023.

מה מניע את עתיד העבודות?

מגמות מקרו, כולל המעבר הירוק, תקני ESG (ממשל סביבתי, חברתי ותאגידי) ולוקליזציה של שרשראות אספקה, הם המניעים המובילים לצמיחת העבודה, בעוד שאתגרים כלכליים הכוללים אינפלציה גבוהה, צמיחה כלכלית איטית יותר ומחסור באספקה, ​​מהווים את האיום הגדול ביותר.

יותר משלושה רבעים מ- 803 החברות שנסקרו לצורך הדו"ח, מעוניינות לאמץ טכנולוגיות ביג דאטה, מחשוב ענן ובינה מלאכותית בחמש השנים הקרובות.

מגמות המניעות שינוי עסקי בחמש השני הקרובות- הפורום העולמי לכלכלה

מומחי רכבים אוטונומיים וחשמליים מבוקשים מאוד – בראש רשימת המשרות המבוקשות ביותר לשנת 2023, עם יותר מ-40% צמיחה צפויה בחמש השנים הקרובות.

אחריהם, מומחי בינה מלאכותית ולמידת מכונה יכלו לראות צמיחה בשיעור כמעט זהה, ואחריהם אנשי מקצועות לשמירה על הסביבה, עם עלייה צפויה של 35% באותה תקופה.

מומחי קיימות, מהנדסי פינטק וכמה תפקידי אנליסטים – כולל עסקיים, אבטחת מידע ואנשי מדע נתונים, צפויים, כל אחד, לראות שיעור צמיחה של יותר מ-30%.

בעוד שהמהפכה הדיגיטלית היא זרז לכמה מהמקצועות הצומחים ביותר, בתפקידים לא טכנולוגיים רבים צפויים לראות את העלייה הגדולה ביותר במספר המשרות הכולל שנוצר.

נהגי משאיות ואוטובוסים כבדים, מורים לחינוך מקצועי, מכונאים ומתקני מכונות, צפויים לראות כ-2 מיליון משרות חדשות בכל עיסוק בין השנים 2023-2027 – בין שיעורי הצמיחה האבסולוטיים המהירים ביותר.

ומה בירידה?

בעוד שהמהפכות הירוקות והמהפכות הטכנולוגיות גורמות לתפקידים המבוססים על דיגיטל וקיימות לפרוח, השכיחות של כמה תפקידים מסורתיים יותר צפויה לרדת.

בנקאות מקוונת הובילה לסגירת סניפי בנק פיזיים רבים, מה שמייתר משרות של טלרים ופקידי בנק, ולכן הצפי לירידה בשיעור של 40% לפני סוף העשור – השיעור המהיר ביותר מכל משרה.

באופן דומה, ההשפעה הגוברת של אוטומציה, טכנולוגיות חיישנים ושירותים מקוונים, מפחיתה את הצורך בפקידים, קופאים, מוכרי כרטיסים ואנשי הזנת נתונים. כל אחד מהמקצועות הללו צפוי לרדת ביותר משליש בחמש השנים הקרובות.

במונחים המוחלטים הגבוהים ביותר של אובדן מקומות, אנשי הנתונים מתמודדים הגרוע ביותר, עם צפי לאובדן של 8 מיליון משרות בתוך חמש שנים. אחריהם תפקידי מזכירות וניהול לשכה, כמו גם הנהלת חשבונות. המקצועות הללו יחד, אחראים ליותר ממחצית מהאובדן המשרות הכולל הצפוי עפ"י הדוח.

עתיד עבודה ירוק יותר

כדי לפצות על אובדן מקומות עבודה צפויים, מאמצים גלובליים להפחתת פחמן בתגובה למשבר האקלים, מייצרים שפע של משרות ירוקות במגוון מגזרים ותעשיות. על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, המגמה הירוקה עשויה לייצר כ-3.5% מתוספת התמ"ג העולמי ותוספת של 9 מיליון משרות חדשות מדי שנה.

המעבר הירוק עשוי ליצור 30 מיליון מקומות עבודה ברחבי העולם בטכנולוגיות אנרגיה נקייה, יעילות ופליטות נמוכות, עד שנת 2030. אבל בעוד שהייתה צמיחה מתמשכת בעבודות ירוקות בארבע השנים האחרונות, תהליכי ה- reskilling (הכשרה שמאפשרת מעבר מתפקיד שהתייתר לתפקיד אחר בתנועה רוחבית בארגון) או ה- upskilling (הכשרה העוזרת לעובדים להתקדם ולהתפתח) בתחום, לא עומדים בקצב הדרוש.

 

"עבור אנשים ברחבי העולם, שלוש השנים האחרונות היו מלאות תהפוכות וחוסר ודאות לגבי חייהם ופרנסתם, עם משבר הקורונה, שינויים גיאופוליטיים וכלכליים, וההתקדמות המהירה של הבינה המלאכותית וטכנולוגיות אחרות. כעת אי הודאות רק מתעצמת." אומרת סאדייה זהידי, מנכ"לית הפורום הכלכלי העולמי.

"החדשות הטובות הן שיש דרך ברורה קדימה כדי להבטיח חוסן. ממשלות ועסקים חייבים להשקיע בתמיכה במעבר לעבודות העתיד באמצעות חינוך, רכישת מיומנויות חדשות ותמיכה חברתית, שיבטיחו שאנשים יימצאו בלב העתיד של עולם העבודה".

 

בקבוצת הלינקדאין שלנו יש כבר למעלה מ- 2,150 חברים!
הצטרפו גם אתם לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה.

 

שתף: