אחרי למעלה משנתיים במהלכן רבים היו מסוגרים בביתם, הביקוש לטיסות וחופשות מפתיע אפילו את האופטימיים ביותר. לטרנד הזה נתנו אפילו שם – 'תיירות נקמה'. הביקוש הגבוה אמנם הביא לעליית מחירים, אך הנופשים נחושים לצאת לחופשה כדי "לנקום" על הזמן האבוד, ואפילו לא חשוב לאן ולא חשוב מתי או כמה עולה.
מן הסתם, גם אתם מתמודדים עכשיו עם שטף של בקשות חופשה.
אבל רצינו להפנות הפעם זרקור דווקא לעובדים שאינם מבקשים חופשה, ועלולים להזיק הן לעצמם והן לארגון שלכם, יותר מכפי שהם ואתם עשויים לחשוב. לכן חשוב שאתם תעודדו את העובדים שלכם לנצל את ימי החופשה שלהם.
אז למה הם לא מבקשים חופשה? – ישנן מספר סיבות לכך שהעובדים שלכם נמנעים מלבקש חופשה: פחד מפיגור בעבודה, פחד להחמיץ הזדמנות לקידום והעלאת שכר, או פשוט רצון לחסוך ימי חופשה לזמן אחר – כל אלו סיבות נפוצות שעלולות להרתיע את העובדים מלקחת חופש.
למה אתם צריכים לעודד את העובדים שלכם לנצל את ימי החופשה
חופשה נועדה לקחת פסק זמן משגרת היומיום, להטעין מצברים ולאגור כוחות חדשים, ויש לה שפע של יתרונות לרווחת העובד, לבריאותו ולפרודוקטיביות שלו, וגם להצלחת הארגון שלכם.
לפחות חלק מהאנשים שלכם עלולים ליפול קורבן להמולת היומיום, שבה יש לחץ לעבוד קשה יותר, שעות ארוכות יותר, ללא הפסקות או חופשות, וזה לא ריאלי. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שבשל הלחץ המצטבר אצל עובדים, חלקם נוטים שלא לקחת את הזמן ולהיטען מחדש. במקרים כאלה יתכן שייקח להם עד חמש שנים להתאושש לחלוטין משחיקה, וזה ישפיע על יכולתם לבצע את עבודתם.
הנתונים מראים כי חופשה רק תעזור לעובדים שלכם להיות פרודוקטיביים יותר בטווח הארוך – חופשות יכולות למעשה להגדיל את הפרודוקטיביות ב-80%.
יתר על כן, חופשה יכולה לעזור לחברות לשמר עובדים ולהוריד את עלויות התחלופה שלהם. SHRM מצא כי 78% ממנהלי משאבי אנוש ציינו שעובדים שלקחו יותר ימי חופשה דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר בעבודה.
לכן חשוב שתעודדו את האנשים שלכם, במיוחד את אלה שלא מבקשים חופשה ביוזמתם, לנצל את ימי החופשה שעומדים לרשותם. אם הם חוששים מעומס העבודה שיצטבר בהעדרם, אפשרו להם לפצל את החופשה לתקופות קצרות יותר. מתן תמריצים לקחת ימי חופשה יכול לעזור ביצירת תרבות ארגונית שבה מעודדים את היציאה לחופשה.
ואם אתם חוששים שריבוי חופשות בו-זמנית יפגע בפעילות השוטפת של הארגון, הרי שהגדרת מדיניות חופשה מחושבת היטב יכולה להגדיל את הסיכוי שהעובדים שלכם ייצאו לחופשה ויביאו את המרב והמיטב שלהם לעבודה. חשוב שתבהירו לעובדים כמה זמן מראש הם צריכים להגיש בקשה לחופשה, כיצד יש להגיש בקשה לחופשה (אפשר גם באפליקציה), מה המספר המרבי של ימים רצופים שהם יכולים לקבל, כמה אנשי צוות יכולים לצאת לחופשה בו-זמנית, וכד'.
העובדים שלכם מרוויחים וגם אתם
הצוותים שלכם יתחזקו ביחד
ישנם עובדים שחוששים שחופשה עלולה לפגוע בסיכויים שלהם לקבל קידום או העלאה. עם זאת, מחקרים לא מצאו כל הוכחה לכך. יתר על כן, מחקרים אלה מצביעים על כך שיציאה לחופשה עשויה רק לעזור לאחרים לראות עד כמה חשובה התרומה של כל אחד מחברי הצוות. גם גיבוי של העובד שבחופשה ע"י חברי צוות האחרים, מחזק את בניית הצוות ובונה קשרים בין עמיתים לעבודה.
חופשות טובות לבריאות האנשים שלכם
לא רק שחופשות עוזרות לעובדים שלכם להיטען מחדש ולהרגיש פחות לחוצים, מחקרים מראים שהחופשה היא גם המפתח לבריאות הכללית והרווחה הנפשית (wellness) של העובד. מחקרים מעלים כי גברים שאינם יוצאים לחופשות נוטים יותר לסבול ממחלות לב, בעוד שנשים שאינן לוקחות חופש נוטות יותר לסבול מדיכאון.
כבונוס, שמירה על הבריאות הפיזית והנפשית, פירושה שהאנשים שלכם ייקחו פחות ימי מחלה, ויחסכו כסף ומשאבים עבור הארגון שלכם.
ימי חופשה שלא מומשו עולים לעובדים ביוקר
המחיר שמשלמים עובדים שלא ייקחו זמן להירגע, יכול להיות גבוה. אם הארגון שלכם יישם מדיניות 'השתמש בזה או לאבד את זה' בכל הנוגע לימי חופשה (כלומר, ימי חופשה שלא נוצלו במהלך השנה, לא מועברים לצבירה בשנה הבאה), האנשים שלכם עלולים להפסיד יותר מאשר רק את האפשרות לטעון מצברים ולהפחית לחצים. לפי נתונים שפורסמו ב- Harvard Business Review, עובדים בארה"ב לבדה מפסידים בדרך זו 52.4 מיליארד דולר מדי שנה!
…וזה יכול לעלות גם לחברה שלכם
חברות המאפשרות לעובדים להעביר צבירת חופשה משנה לשנה, מוצאות את עצמן עם חבות חופשה במאזני החברה. המאמר מציין כי חברות אמריקאיות רשמו חבות של כ-65.6 מיליארד דולר בגין ימי חופשה שלא נוצלו במהלך שנה. זו אחריות שלכם על הדוחות הכספיים.
ימי חופשה מעוררים חדשנות ויצירתיות של עובדים
לא רק שחופשה מועילה לפרודוקטיביות ולשיפור הביצועים של העובדים, היא גם יכולה לעורר יצירתיות. פסק הזמן הזה יכול לעזור להזרים אנרגיות של יצירתיות ואולי אפילו לעזור לאנשים שלכם להמציא את הרעיון הגדול הבא שלך.
יש המון דוגמאות מצוינות לחברות ששגשגו בזכות כך שעודדו את העובדים שלהם לנצל ימי חופשה.
ב- HubSpot מאפשרים חופשה ללא הגבלה, אך גם מורים על מינימום של שבועיים חופשה בשנה. TED סוגרת לחלוטין את משרדיה למשך שבועיים במהלך הקיץ כדי להבטיח שאפילו מכורי עבודה יתנתקו מעבודתם לזמן קצר.
לא משנה באיזו מדיניות חופשה תבחרו, וודאו שהיא מתאימה למטרות ולתרבות הארגונית שלכם, ושהמדיניות שלכם משדרת לחברי הצוות שניצול ימי חופשה הוא דבר טוב. אחרי הכל, החיים קצרים וחשוב לקחת את הזמן כדי ליהנות מהם!
בקבוצת הלינקדאין שלנו יש כבר למעלה מ- 2000 חברים!
הצטרפו גם אתם לשיח המקצועי הכולל עדכונים, חדשות וקהילת מומחים מעולם משאבי האנוש והטכנולוגיה.