השוק העולמי והישראלי מורכב ממספר מגזרי פעילות שונים המאופיינים באופן שונה ומחייבים את מנהלי משאבי האנוש, ואת העוסקים בעולם משאבי האנוש בכלל, להתמודד ולהוביל מגזרים אלו באופן שונה. אחד המגזרים בהם מיקסום יכולות משאבי האנוש הינן המרתקים ביותר הינו המגזר הממשלתי.
למגזר הממשלתי מספר מאפיינים ואתגרים שהופכים אותו למיוחד ביחס לשאר מגזרים (למשל העסקי), וחשוב לציינם:
• מספר גבוה יחסית של עובדים ותיקים שעומדים בפני פרישה. מצב זה יוצר חשש לאבדן ניסיון וידע שנצברו במהלך השנים.
• המגזר הממשלתי והציבורי מתמודד בשנים האחרונות עם ציבור הולך וגדל הנזקק לשירותיו.
• ככל שחולפות להן השנים נדרש המגזר הממשלתי להיות לא רק מוטה תוצאה ("לספק את הסחורה"), אלה גם לעשות זאת ברמת שירותיות ויעילות גבוהה מבעבר.
• בכל הקשור ל"משיכת כשרונות" המגזר הממשלתי סובל מתחרות לא קלה אל מול המגזר הפרטי.
• הרגולציה וההתקשרויות עם ועדים שונים מקשים מאד על ניהול יעיל של כוח האדם והמשאב האנושי.
כיצד מתמודדים עם האתגרים? לטכנולוגה הפתרונות!
ניהול יזום של המשאב האנושי – למרות היציבות התעסוקתית היחסית שמעניק המגזר הציבורי והממשלתי, התחרות מול המגזר הפרטי בניסיון למשוך כישרונות חדשים אינה קלה ומחייבת מעבר לניהול יזום של המשאב האנושי. על מנת לשמר את העובדים האיכותיים, ארגונים ממשלתיים וציבוריים נדרשים להיות גמישים יותר מבחינת דפוסי עבודה, ניוד וקידום עובדים ועוד.
פתרונות טכנולוגיים לניהול המשאב האנושי מאפשרים תצוגה גרפית של מבנים ארגוניים ואיושם בפועל, כמו גם כלי גיוס המסייעים למנהלים להעריך ולנטר את הפערים בתחום משאבי האנוש ולהגיב בהתאם לצרכים, בין אם על ידי גיוס מחדש של כוח אדם או באמצעות ניוד וקידום פנימי של עובדים. שליטה בעלויות כוח אדם מספרם הרב של ההסכמים, הרגולציה הענפה וההתקשרויות עם ועדים שונים, שהם ממאפייני המגזר המקשים על ניהול יעיל של כוח האדם.
בנוסף, השימוש בכלים הטכנטולוגיים מסייעים בניהול נכון ומובנה של מערך העובדים, מאפשרים שליטה בכמות השעות הנוספות, קליטת כמות גדולה של נתוני נוכחות/היעדרויות, עיבודם בהתאם לחוקת העבודה, הסכמים אישיים וקיבוציים והעברתם לשכר ומערכות ארגוניות אחרות. כל זאת נעשה באופן אוטומטי המבטיח תשלום מדויק, מונע טעויות הקלדה וחישוב וחוסך זמן עבודה יקר. ניהול היעדרויות ואיחורים ריבוי איחורים והיעדרויות פוגעים ברמת השירות במגזר הממשלתי והציבורי. מערכות לשירות עצמי מאפשרות לעובדים ומנהלים, על פי מערכת הרשאות, העברת מידע וטיפול בבקשות היעדרות ואיחורים. אישור ההיעדרות ניתן כנגד מאזן החופשות והמשימות שעל העובד לבצע. מנגנון התראות לגבי איחורים והיעדרויות בלתי מתוכננים, מסייע למנהלים להגיב בפעולה מיידית מתקנת על מנת שלא לפגוע בפעילות השוטפת.
היתרונות העיקריים בשימוש באמצעים אלו כוללים בין היתר: חסכון בעלויות התפעוליות באמצעות אוטומציה של תהליכים, צמצום בהיקפי שעות נוספות וחישוב מדויק של שעות עבודה לשכר עמידה בתקנות ודיני העבודה ושכר, חוזי העסקה אישיים והסכמים קיבוציים ניהול ובקרת היעדרויות ואיחורים, זמינות, יעילות ועלויות כוח העבודה קיצור משך ועלות הגיוס עמידה בתקציב.
כמו כן מסייעות התוכנות באוטומציה של תהליכים עסקיים לאיסוף ועיבוד נתוני כוח אדם לשכר תמיכה במגוון תקופות שכר: שבועי, חודשי, רבעוני וכד' תמחיר משימות/פרויקטים וניתוח שעות בהתאם לסידור העבודה ניהול השונות בין הסכמי העסקה: גלובלי, משמרות, זמן גמיש ועוד והתאמה לרגולציה ולהסכמים מגזריים כלים אינטרנטיים לשירות עצמי לעובדים ולמנהלים, המאפשרים צפייה במידע בזמן אמת ומשפרים את התקשורת בנושאי סידור העבודה, בקשות היעדרות ובמידת הצורך גיוסי עובדים מחוללי דוחות ומערכת בינה עסקית המאפשרים ניתוח מגמות וזיהוי נושאים המחייבים התייחסות התאמה מירבית בין דרישות לגיוס וכישורי המועמד ממשק למרבית המערכות הפנים וחוץ ארגוניות.
למה מנהלים מובילים מוכנים שהטאלנטים הכי מבריקים שלהם יעזבו
דקות 5|
2745